Bulletin MŠK | Kvalitu Barcelony nahradiť bežeckými parametrami, nasadením a agresivitou
V nedeľnom Bulletine MŠK sme vám priniesli zaujímavý rozhovor o fyzickej príprave futbalistov MŠK Žilina v zimnom období. Prípravné obdobie je každým rokom o naberaní kondície, už to však nie je o tvrdom behaní po kopcoch, ale napriek tomu si každý futbalista MŠK Žilina užije svoje. S kondičným trénerom Vladimírom Perextom sme sa porozprávali v bulletine o zaujímavých bežeckých číslach.

A koľko nabehali šošoni v nedeľu proti Moravciam?


nie je behať ako behať

Už pri nástupe trénera Pavla Staňa bolo jasné, že nový šéf lavičky chce mladé, behavé a agresívne mužstvo, ktoré bude „jazdiť“ celých 90 minút. Podľa čísel sa to podarilo počas zimy splniť, na čom má zásluhu aj kondičný tréner Vladimír Perexta.

„Vo všeobecnosti sa hovorí, že zimná príprava je náročná a u hráčov nie práve obľúbená. V dnešnej dobe s tým už problém nie je, máme ideálne podmienky a zimná i letná príprava je už v zásade rovnaká,“ začal rozprávanie „kondičák“ a priblížil obsah, ktorý absolvovali šošoni. „Samozrejme, chalani už prišli predpripravení, keďže mali individuálne plány. Už to nie je ako kedysi, keď mali mesiac oddych. Chalani sa musia o seba priebežne starať a už na začiatok prípravy byť nachystaní, pretože konkurencia je stále vyššia a nechceme strácať čas. Na začiatku spoločnej prípravy sme išli do objemových vecí, najskôr sa robia vytrvalostné behy – jedno, dvojkilometrové úseky, veľké čísla, aby sa zvýšila vitálna kapacita pľúc. Postupne sa to skracuje skôr do intenzívnych behov, ktoré sa premietnu v hrách na tréningu,“ hovorí náš bývalý hráč.

fyzička trendom vo svetovom futbale

Nový trénerský štáb dbal na množstvo odbehaných kilometrov, čo sa stáva trendom aj vo svetovom futbale. „Filozofia trénerského tímu bola taká, aby sa mužstvo oživilo. Ide o mladý, dynamický tím a náš prejav tomu musí zodpovedať. Preto sme tomu prispôsobili prípravu.“

Nezabúda sa ani na silovú zložku, ktorá ide v prípravnom období rovnako do popredia. „Ruka v ruke sa s tým nabaľoval aj silový program – váhy, náročnosť cvičení - aby boli svaly, šľachy nachystané na dynamickosť. Je jednoduché chalana prestreliť tak, že bude mať týždeň svalovicu, ale bude nepoužiteľný do ďalšieho tréningového procesu a navyše hrozí riziko zranenia. Na sústredení sme videli na hráčoch progres a postupnú adaptáciu na vyššiu, náročnejšiu záťaž, kedy v predzápasovom tréningu spravili tri série silového programu, na čo by sa predtým sťažovali. V zápasoch s Johorom a Rigou to však odmakali a mali v nich perfektné čísla. Potvrdilo sa nám to aj v tom, že hráčom sa vyhýbali zranenia. Hlavne vďaka silovému programu sú chalani zdraví. Primerane sme ho nastavili a na jeho základe sú šľachy, kosti i svaly silnejšie.“

Práve zo sily a kondície sa dá ťažiť, neznamená to však, že teraz šošoni s prichádzajúcimi „majstrákmi“ povolia. „Aj teraz pred majstrovskými zápasmi šliapeme, snažíme sa robiť veľa akcelerácií, z toho zas do brzdenia – decelerácie. Určite teraz neuberáme. Hlavné je, aby bolo správne nastavené vnútorné zaťaženie hráča, preto sledujeme naživo počas tréningov srdcovú frekvenciu a na základe toho riešime dávkovanie intenzity a čas na regeneráciu,“ priznáva náš fitness tréner, ktorý pred každým tréningom i zápasom dáva hráčom vestu s GPS čipom, vďaka čomu sú monitorované viaceré parametre – napríklad aj to, v akej kvalite mali hráči odbehané metre. „Nie je behať ako behať. My nechceme vytrvalcov, ktorí budú pobehovať v jednom tempe, ale chceme tam vidieť kvalitu, intenzitu. Preto tam musí byť správny pomer. Po každom tréningu robíme analýzu, preto tam nie je priestor na ulievanie.“

hráči musia byť "stroje"

Pri porovnaní kilometrov s letnou prípravou sa tentoraz nabehalo o 15 km viac. „Už v lete sa odbehal dosť vysoký objem. V tejto príprave sme šli ešte vyššie, pre nás je však dôležité, koľko percent bolo v „high intensity run“ – čiže v spomínanej kvalite. Vychádza nám to okolo 22%, čo je rovnako nárast. Priorita je, samozrejme, zápas, a práve tam sme videli bežecký progres. Veríme, že aj herný prejav je tomu adekvátny.“

Moderný futbal sa uberá práve týmto smerom, v ktorom sa preferujú fyzicky výborne pripravení futbalisti. „Hráči už musia byť „stroje“, keďže konkurencia je naozaj vysoká. Preto na hráčov tlačíme až na doraz, ideme na hranu možností. Po fitness stránke chceme byť dominantní aj v 85. či 90. minúte, kde sa väčšinou rozhodujú zápasy. Tým, že ste unavení, prichádza strata koncentrácie. Vtedy chceme súperov zlomiť.“

Príprava šošonov správne gradovala, keďže bežecký vrchol prišiel práve v generálke. V tabuľke nižšie sú vyobrazené kilometre šošonov práve z tohto stretnutia v porovnaní so zápasom Ligy majstrov. „Mužstvo ako také s Tychami nabehalo dokopy 118 km. Nemôžeme sa porovnávať s Barcelonou, ktorá „si môže dovoliť“ menej behať a nahradí to kvalitou. Vychádzame z nášho mladého kádra - je to postavené práve na bežeckých veciach - kvalitu a skúsenosti budú chalani ešte zbierať, no potrebujeme to zlomiť behavosťou, nasadením a agresivitou.“ Dokopy takto nabehali všetci hráči v prípravných stretnutiach 808 kilometrov.

chalani idú po číslach

Kto z kádra aj na základe údajov zaznamenal podľa realizačného tímu najväčší progres? „Teší nás Enis Fazlagić, ktorý pred zranením dosahoval špičkové parametre. Po nešťastnom zranení jeho výkonnosť klesla, ale teraz je späť a jeho čísla sú ešte o čosi lepšie ako pred zranením. Tak ako je v kabíne lídrom Miro Káčer, tak aj jeho čísla sú nadpriemerné, keď dosahuje parametre porovnateľné s hráčmi z Ligy majstrov. Rovnako stopéri sa zdvihli v kvalitnom behu – vedia rýchlejšie vytlačiť obranu, skorej sa vrátiť na svoje pozície. Aj Filip Balaj na hrote robí výborné čísla – pri prudkých zmenách smerov pri napádaní. Celkovo sú však chalani výborne pripravení, stotožnili sa s touto drinou a vzájomne si pomáhame.“

Spätná väzba funguje výborne, hráči sa chcú posúvať aj v tomto smere. „Chalani idú po týchto číslach. Tak ako ich zaujíma výsledok a herné štatistiky, tak sa pýtajú aj na bežecké parametre. Aj v tomto je vzájomná spolupráca perfektná. Hráči si zaslúžia pochvalu za celú zimnú prípravu. My by sme im mohli dať návod, no keby si to oni neodmakali, tak tie čísla by nedosiahli,“ uzatvára rozhovor Vladimír Perexta.


zaujímavé čísla a porovnania

  - celkový objem v zimnej príprave priemerne na hráča: 217 333 m / 7762m na jeden tréningový deň
(v letnej príprave bol celkový objem 202 043 m)

- v generálke v zápase proti GKS Tychy nabehali všetci hráči MŠK v súčte 117 985 m.
(pre porovnanie v zápase Ligy majstrov: Slavia - FC Barcelona 1:2 (Slavia 114 080 m - Barcelona 98 720 m)

- v nedeľu proti Zlatým Moravciam to bolo podobné číslo ako v generálke, keď nabehali všetci hráči MŠK v súčte 117 414 m.

Instagram feed #mskzilina